Dure spooktrein
Er reed deze week weer een testtrein over het traject van de HSL, de hoge snelheidslijn. Met zo’n trein testen ze of alles wel werkt en veilig is, als ze met 300 kilometer per uur van Amsterdam naar het zuiden razen. Belangrijk werk natuurlijk, want ik moet er niet aan denken dat er iets mis gaat met zo’n trein vol mensen. Deze week vergaten ze echter de deuren van de wagon die achter de testlocomotief hangt dicht te houden. Reizigers die in de veronderstelling verkeerden dat dit de Beneluxtrein naar Den Haag en Roosendaal was, stapten er in. Waar ze uiteindelijk zijn uitgestapt weet niemand, zelfs de minister had geen idee waar de passagiers zijn gebleven… Een gênante vertoning natuurlijk.
Het incident past wel bij dit project. De peperdure HSL heeft inmiddels zijn achtste vertraging opgelopen en heeft al tien miljard euro gekost. U leest het goed, tien miljard, een 1 met tien nullen! Tel daarbij de ruim vijf miljard voor de Betuweroute, en je zou nu vijftien miljard euro beschikbaar hebben, als opeenvolgende regeringen het anders hadden aangepakt. Daar had je alle in Nederland gewenste spooruitbreidingen vlot mee kunnen betalen. Dan was er voor de komende decennia weer genoeg capaciteit om iedere treinreiziger fatsoenlijk te vervoeren door heel Nederland en dan had het groeiende goederenvervoer over het spoor er nog naast gekund. En nog had je dan miljarden overgehouden. Ik denk dat ze daar in de zorg of in het onderwijs weer erg blij mee zouden zijn geweest!
Maar zult u denken: “Niet zeuren, hij ligt er nu, dus gebruik hem dan ook maar.” Ja, het spoor en de bovenleiding zijn na acht vertragingen klaar, maar het laten rijden van de treinen moest zo nodig weer aan de markt worden overgelaten, met alle gevolgen van dien. Het bedrijf HSA, een samenwerking van de NS en de KLM, dat het vervoer mocht gaan regelen heeft nog geen treinen. Die zijn nog niet klaar! Sterker nog, dat gaat nog minimaal een jaar en wellicht nog langer duren. Tot die tijd wordt er niks betaald voor deze peperdure spoorlijn en loopt de overheid iedere maand ruim tien miljoen euro mis.
De schande wordt dus alleen maar groter. De HSL zou maximaal 3,4 miljard kosten, maar kost nu al ruim 10 miljard. De lijn zou jaren geleden al klaar moeten zijn, maar heeft inmiddels al acht keer vertraging opgelopen. En nu de lijn klaar is zijn er geen treinen, omdat er schandalig slechte contracten zijn afgesloten. Maar wat ik nou het ergste vind: iedereen die hiervoor verantwoordelijk is komt er nog mee weg ook! Het wordt de hoogste tijd dat de Tweede Kamer een onderzoek start naar dit drama en de verantwoordelijken worden aangepakt!