Verkiezingsbedrog
De EU heeft vorige week besloten om komend jaar meer dan 450 miljoen euro uit te trekken om Europese wijnboeren te subsidiëren. Met dit geld worden bijvoorbeeld oude wijngaarden gerooid en betere wijn ontwikkeld. Daarmee komt de subsidieteller voor deze sector voor de afgelopen zeven jaar boven de 3 miljard euro te staan.
Terwijl de dranklobby aan de ene kant erin slaagt de consumptie van alcohol op deze manier indirect te bevorderen, is deze lobby ook zeer succesvol in het bestrijden van anti-alcohol campagnes. Zo bleek vorige week dat een plan van de Europese Commissie voor de aanpak van alcoholmisbruik onder druk van de dranklobby is afgezwakt.
Maar ook in de Tweede Kamer boekt de dranklobby succes. Zo dienden Kamerleden Schippers (VVD) en Buijs (CDA) onlangs met succes een motie in waarin zij de regering opriepen “minder in te zetten op repressieve maatregelen die steeds verder ingrijpen in de privé-sfeer van mensen”. Dertienjarigen met een aantal Breezers achter de kiezen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen en dienen niet gestraft worden; foei-zeggen is genoeg, zo redeneren CDA en VVD.
Dat de VVD opkomt voor de belangen van de industrie is geen verrassing. Maar dat het CDA zich voor datzelfde karretje laat spannen, ten koste van een groeiend aantal jonge drinkers, is verkiezingsbedrog. Want deze partij pleit in haar verkiezingsprogramma letterlijk voor “een strenger verbod op tabak- en alcoholverkoop aan jeugdigen.” Dat pleidooi is dus alleen voor binnenlandse consumptie.