Ons land verdient een eerlijke consumentenwaakhond
Vandaag presenteerde SP-Kamerlid Mahir Alkaya zijn initiatiefnota én rapport met portretten met verbetervoorstellen voor het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Al jarenlang komen er klachten binnen over het Kifid. Hierop heeft de SP een meldpunt geopend en zijn er gesprekken gevoerd met specialisten. SP-Kamerlid Mahir Alkaya: ‘Het beeld dat opdoemt is er één van een instituut dat opgericht is om consumenten te beschermen tegen de macht van financiële instellingen en hun advocatenkantoren, maar hier tot op heden absoluut onvoldoende in slaagt.’
Het Kifid blijkt afstandelijk en onvoldoende behulpzaam naar consumenten met een klacht. Zij krijgen te maken met ingewikkelde teksten en een juridische wirwar en voelen zich onvoldoende gehoord. Daarnaast blijkt dat de financiële sector nog steeds invloed heeft op het Kifid, worden de termijnen van klachtbehandeling ver overschreden (soms zelfs jaren) en lopen te veel klachten uit op een schikking. Omdat deze schikkingen niet openbaar zijn is onduidelijk of er structurele problemen spelen in de financiële sector, maar ook of consumenten wel dat krijgen waar zij recht op hebben.
Als oplossing draagt Alkaya in zijn initiatiefnota een tiental punten aan ter verbetering van het Kifid.