Eindelijk Europese aanpak nepfacturen
In 2013 nam het Europees Parlement met overweldigende meerderheid het rapport aan van SP-Europarlementariër Dennis de Jong, waarin hij opriep tot een Europese aanpak van nepfacturen. Vandaag zijn deze aanbevelingen omgezet in concrete wetgeving. De Jong: ´In Nederland doet de Fraudehelpdesk goed werk. Vooral veel kleine ondernemers worden de dupe van nepfacturen en vergelijkbare vormen van fraude. Als de facturen echter vanuit het buitenland worden verzonden, is het voor de Fraudehelpdesk lastig. Daarom drong MKB-NL er al lang op aan dat er in de EU een netwerk van helpdesks komt. Via de richtlijn waar we vandaag over stemmen, wordt hier eindelijk in voorzien´.
Lidstaten krijgen twee jaar de tijd om het versturen van nepfacturen te verbieden en daarop te handhaven. De Jong: ´Via nationale contactpunten gaan lidstaten elkaar wijzen op nieuwe frauduleuze praktijken. Daarnaast moet er in iedere lidstaat één centraal punt voor slachtoffers van dit type fraude moeten komen, dat zich zal bezig houden met preventie en het bieden van hulp aan slachtoffers. Dit zal onder andere gebeuren door middel van voorbeelden van nepfacturen. Dan kan iemand opzoeken of een vreemde factuur bekend staat als een nepfactuur´.
Het gaat hier om een erg onderschatte vorm van criminaliteit. De Jong: ´Bij de Fraudehelpdesk ontvangen ze telefoontjes van soms letterlijk huilende ondernemers die niet begrijpen dat ze in de val zijn gelopen van criminelen. Maar juist in drukke tijden, waarin de administratie veel facturen tegelijk moet afhandelen, is het voor een kleine ondernemer vaak niet te doen echt van nep te onderscheiden. Uit schaamte doen ondernemers soms zelfs geen aangifte. Maar zelfs als ze dit wel doen, komt het vaak niet automatisch tot vervolging, omdat het individueel om kleine bedragen gaat. Als je alle fraudezaken bij elkaar optelt, ligt dit heel anders. In 2018 bleek dat een kwart van het Nederlands kleinbedrijf te maken had met nepfacturen. Via de huidige richtlijn krijgt deze kwestie nu eindelijk de aandacht die ze verdient´.