Met nieuwe wetsvoorstellen legaliseert Commissie illegale praktijken in wegvervoer
SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft geen goed woord over voor de voorstellen die de Europese Commissie vandaag presenteerde over het wegvervoer. De Jong: ´Nog maar een paar weken geleden presenteerde de Commissie haar ideeën voor een sociaal Europa. Dat waren duidelijk alleen maar mooie woorden. Nu het erop aankomt de uitbuiting en verdringing van chauffeurs aan te pakken, kiest de Commissie gewoon voor verdere liberalisering. Hiermee legaliseert ze wat tot nu toe illegaal was. Chauffeurs hebben van deze Commissie duidelijk niets te verwachten´.
Oost-Europese chauffeurs mogen in aansluiting op een buitenlandse rit zoveel binnenlandse ritten maken als ze willen binnen een periode van vijf dagen. De Jong: ´Terwijl de controle op de huidige regels nog niet op orde is, kiest de Commissie alweer voor verdere versoepeling van de regels. Daarbij komt dat het minimumloon en CAO-afspraken voor buitenlandse chauffeurs pas gelden na drie dagen. Dit betekent dat in de praktijk Oost-Europese chauffeurs in Nederland voor een hongerloontje aan de slag kunnen. Ik vind dit ronduit asociaal´.
Door bij de cabotage, het rijden in een ander land, het aantal ritten te verruimen loopt de concurrentie helemaal uit de hand. De Jong: “Een Nederlandse chauffeur vertelde mij: “We verliezen gewoon, straks rijden we helemaal voor niks.” Deze man is eigen rijder, zelfstandige, en heeft te maken met de sociale dumping die de Commissie mogelijk maakt. Zo houden we helemaal geen transportsector meer over in Nederland.”
De maatregelen om de brievenbusmaatschappijen aan te pakken zijn boterzacht en ook over de voorstellen inzake de te houden minimumcontroles op naleving van de cabotageregels is De Jong niet enthousiast. De Jong: ´Op dit moment hebben chauffeurs alleen behoefte aan handhaving. Dat met lidstaten duidelijke afspraken gemaakt worden over het aantal te houden controles is op zich goed nieuws. Maar de Commissie vindt het verder prima om de controles achterwege te laten bij bedrijven die niet eerder overtredingen hebben begaan. Daarmee miskent zij de enorme druk in de sector: eens goed, wil nog niet zeggen dat het bedrijf ook in de toekomst geen overtredingen maakt. Bij de chauffeurs wordt dit voorstel dan ook bepaald niet met gejuich ontvangen. Een chauffeur zei me vandaag “Ik word er moedeloos van, dit is een vrijbrief om de boel nog meer te besodemieteren, de mazen worden groter gemaakt” en daar lijkt het wel op´.