nieuws

SP-Europarlementariër De Jong zorgt voor MKB-test over voorstellen tegen ´geoblocking´

Foto: Tim Reckmann (https://www.flickr.com/photos/foto_db/) (CC BY-NC 2.0)

´Geoblocking´is de praktijk waarbij webshops klanten uit andere EU-lidstaten uitsluiten. De Europese Commissie wil hier via een wetsvoorstel een eind aan maken. Vandaag bereikte het Europees Parlement overeenstemming over de onderhandelingspositie richting Raad van ministers. SP-Europarlementariër Dennis de Jong is ook tegen ´geoblocking´, maar vreest dat het voor de kleinere winkels erg ingewikkeld wordt: ´MKB-organisaties klagen terecht dat de regels zo ingewikkeld zijn geworden dat je bij het opzetten van een website nauwelijks weet waar je aan toe bent. Vooral winkeliers die zich uitsluitend richten op de lokale markt, denk aan de lokale bakker, en die een website hebben voor lokale klanten, kunnen opeens voor verrassingen komen te staan en gedwongen worden ook klanten in andere lidstaten te bedienen. Ik ben dan ook blij dat we vandaag in beginsel overeenstemming hebben kunnen bereiken over een aanvullende MKB-test die parallel aan de onderhandelingen zal worden uitgevoerd´.

In het algemeen moeten websites klanten in de hele EU bedienen. De praktijk is echter ingewikkelder. De Jong: ´In het algemeen moedigen we winkeliers aan om ´omnichannel´ te gaan, en dus zowel in de fysieke winkel als via internet te verkopen. Maar als lokale winkels dit doen, dan moeten ze volgens het EP de website wel zo inrichten dat daar ook via buitenlandse betaalkaarten betaald kan worden en moeten klanten ook hun buitenlandse adres en telefoonnummer kunnen invullen. Dit schept verwarring. En als je als winkelier de klant dan ook nog helpt bij de levering van de goederen naar zijn land, dan word je niet langer als lokale winkelier gezien en moet je voldoen aan het consumentenrecht van het land van de klant. Hetzelfde geldt als je de klant telefonisch in bijvoorbeeld het Engels te woord staat. Zo werkt klantvriendelijkheid tegen de lokale winkelier´.

Juist omdat het beginsel dat je overal in de EU via webshops aankopen kunt doen, veel mensen zal aanspreken, is het op zich goed dat er maatregelen genomen worden tegen ´geoblocking´, maar het moet wel uitvoerbaar zijn. De Jong: ´Het voorstel is erg ingewikkeld: zo mag je voor klanten uit andere lidstaten wel andere prijzen berekenen, maar de algemene voorwaarden die je hanteert, mogen weer niet verschillen. Zelfs als je ingewerkt bent in de materie, zijn de teksten lastig te lezen. Daarom is het erg belangrijk dat we via een MKB-test nog eens goed naar de knelpunten kijken, en tijdens de onderhandelingen met de Raad, de teksten waar nodig verduidelijken en vereenvoudigen´.

Betrokken SP'ers