SP: Digitale markt moet van consumenten en MKB worden
Vandaag publiceerde Eurocommissaris Ansip zijn strategie voor de digitale interne markt. SP-EuroparlementariĆ«r Dennis de Jong: ´Het zijn vooral de grote bedrijven die hierop hebben aangedrongen. De strategie is echter net zo belangrijk voor consumenten en het MKB en ik zie het als mijn taak om juist die belangen veilig te stellen. We mogen de consumentenbescherming niet verminderen en het kleinbedrijf moet niet worden opgezadeld met allerlei bureaucratische regels´.
De Europese Commissie kondigt aan zowel het consumentenrecht als het contractenrecht te gaan herzien voor online aankopen. De Jong: ´Voor het vertrouwen van mensen is het belangrijk dat je rechten als consument online niet lager zijn dan in een gewone winkel. Basisrechten voor online aankopen moeten daarom Europees worden vastgelegd, zolang lidstaten maar vrij blijven om deze rechten nationaal aan te scherpen.´ Ook wil de Commissie de nieuwe regel dat je bij digitale producten het BTW-tarief moet hanteren van het land van de klant beter uitvoerbaar maken voor online-aanbieders. De Jong: ´Het is fijn dat de Commissie zich bewust is van de problemen die deze regel vormt voor het kleinbedrijf, maar volgens mij is de enige echte oplossing micro-ondernemingen (met maximaal 10 werknemers) helemaal uit te zonderen van deze regeling´.
Verder wil de Commissie de concurrentie bij de levering van pakketjes bevorderen. De Jong: ´De Commissie lijkt hier nog steeds te vertrouwen op een markt, terwijl er gebieden zijn waar pakketlevering gewoon niet winstgevend te maken is. De SP wil dat iedereen toegang heeft tot betaalbare pakketdiensten. Waar de markt niet levert, moet de overheid bijspringen: iedereen heeft recht op post- en pakketbezorging. De lidstaten moeten intensiever gaan samenwerken om toegang tot betaalbare pakketdiensten voor iedereen te garanderen.´
In het kader van de digitale markt wil de Commissie ook een einde maken aan geo-blocking. De Jong: ´Niemand begrijpt waarom je in andere lidstaten niet via internet naar Nederlandse uitzendingen kunt kijken. Ook wekt het bij consumenten irritatie op, als aanbiedingen op internet alleen voor klanten uit bepaalde lidstaten gelden. Dat is inderdaad niet meer van deze tijd en ik zal graag meewerken aan de bestrijding van deze praktijken´.
De afgelopen maanden werd er al hard onderhandeld over belangrijke onderwerpen voor de digitale interne markt, zoals internetneutraliteit en het afschaffen van roamingkosten. De Jong: ´Zonder netneutraliteit is internetvrijheid, maar ook innovatie en concurrentie van online diensten, nagenoeg onmogelijk. De inzet van de SP is dan ook dat dit gegarandeerd moet worden in heel de EU´.