SP confronteert Eurocommissaris via brieven met situatie chauffeurs
Vrachtwagenchauffeurs klimmen massaal in de pen om de Eurocommissaris van transport Kallas tot actie tegen schijnconstructies en uitbuiting in de transportsector te dwingen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Het loopt werkelijk storm, ik heb binnen een paar dagen al tientallen brieven van chauffeurs ontvangen. Niet alleen van Nederlandse chauffeurs, ook veel buitenlandse chauffeurs willen actie tegen de uitbuiting en verdringing in de transportsector. Volgende week heb ik samen met Europarlementariërs van alle grote groepen in het Parlement een gesprek met Eurocommissaris Kallas, ik zal hem dan ook de brieven van de vrachtwagenchauffeurs overhandigen. Ik geloof dat de Eurocommissaris in een ivoren toren leeft en geen idee heeft van de werkelijke situaties waarin vrachtwagenchauffeurs zich bevinden. Als Kallas deze brieven leest kan ik mij moeilijk voorstellen dat hij nog langer blijft treuzelen met maatregelen.’
Een jaar geleden heeft de SP een enquête onder 3000 Nederlandse vrachtwagenchauffeurs gehouden waaruit een alarmerend beeld over de transportsector naar voren kwam. De Jong: ‘De verhalen die ik nu binnenkrijg zijn een zeer persoonlijke bevestiging van de grote problemen op de weg. Zo gaf een chauffeur aan dat hij over enkele weken op straat staat na 34 jaar te hebben gewerkt voor dezelfde baas. Hij wordt vervangen door goedkopere chauffeurs uit Oost-Europa. Een andere vrachtwagenchauffeur noemt het een regelrechte schande dat sommige gevaarlijke chauffeurs niet van de weg worden gehaald. Sommige van deze chauffeurs hebben hun vrachtwagenrijbewijs gekocht en zouden dus niet eens in een vrachtwagen mogen rijden. De controle daarop schiet volgens deze en andere chauffeurs ernstig tekort.’
Vrachtwagenchauffeurs in Nederland zijn al begonnen met het actievoeren voor een beter CAO, maar als acties van de Commissie uitblijven, zullen er ook vervolgacties in Brussel volgen. De Jong: ‘De Eurocommissaris krijgt met deze brievenactie de laatste vriendelijke herinnering om met maatregelen te komen maar hij moet weten dat de vrachtwagenchauffeurs actiebereid genoeg zijn om naar Brussel af te reizen. Wie niet horen wil moet maar voelen.’