Europarlementariërs eisen snelle actie tegen uitbuiting vrachtwagenchauffeurs
Vandaag sturen Europarlementariërs een boze brief aan Eurocommissaris Kallas over de problemen in het wegtransport. Initiatiefnemer van de brief SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De brandbrief van de Europarlementariërs volgt na een jaar van acties van vrachtwagenchauffeurs. Vorig jaar heeft Kallas aan ons toegezegd de problemen van vrachtwagenchauffeurs zoals uitbuiting van buitenlandse chauffeurs serieus te nemen en met actievoorstellen te komen. Een jaar later moeten we vaststellen dat er niets gebeurd is. Dat duurt niet alleen de chauffeurs en onze groep van Europarlementariërs veel te lang, ook steeds meer EU-lidstaten roepen de Commissie op om de door de liberalisering veroorzaakte problemen snel aan te pakken.’
De problemen waar de vrachtwagenchauffeurs tegen aanlopen werden vorig jaar door de SP in kaart gebracht op basis van een enquête, waaraan bijna 3000 vrachtwagenchauffeurs deelnamen. De resultaten zijn verzameld in de publicatie ‘de vrachtwagenchauffeur aan het woord’. De Jong: ‘Via allerlei constructies, zoals brievenbusmaatschappijen en de inzet van schijnzelfstandigen worden chauffeurs uitgebuit. Nederlandse chauffeurs krijgen de keuze tussen het accepteren van steeds slechtere arbeidsvoorwaarden of ontslag. Ondertussen blijven de lidstaten en de Europese Commissie aan de kant staan. De arbeidsinspecties van de lidstaten moeten veel meer gaan controleren en ook beter samenwerken om malafide bedrijven die via verschillende lidstaten werken sneller in kaart te brengen en aan te pakken. Tegelijkertijd laat Eurocommissaris Kallas alweer een studie maken die een opstapje lijkt te zijn voor verdere liberalisering van het binnenlands wegtransport. Ook dat is volstrekt in strijd met de eerder met hem gemaakte afspraken. Verdere liberaliseringsplannen moeten van de baan.’
Begin februari hielden zo’n 200 chauffeurs in Nederland een opwarmactie. Daar werd ook over vervolgacties in heel Europa gesproken. De Jong: ‘De actiebereid van vrachtwagenchauffeurs is erg groot. Het lijkt er steeds meer op dat de vrachtwagenchauffeurs in Brussel de Eurocommissaris moeten komen herinneren aan zijn beloftes. Wat mij betreft is het hoog tijd om de Europese wijk plat te leggen: als Kallas niet wil horen, moet hij maar voelen.’