Merkies: meer doen voor compensatie woekerpolissen
SP-Kamerlid Arnold Merkies roept de regering op zich actiever te bemoeien met de woekerpolisaffaire. Volgens Merkies is deze nog lang niet over: ‘Van heel veel polissen is nog niet bekend hoe groot de schade is. Ook is slechts één op de drie bezitters van een woekerpolis benaderd om deze te wijzigen. Daarbij zijn de compensatieregelingen veel te mager, ze compenseren nog geen tiende van de geleden schade.’
In het voorjaar bleek uit interne stukken van het ministerie van Financiën dat aangestuurd wordt op het zo snel mogelijk schikken met de gedupeerde woekerpolishouders, ongeacht of dit leidt tot een fatsoenlijke compensatie. Het boek moest zo snel mogelijk worden gesloten. Op mondelinge vragen daarover van Merkies antwoordde de minister dat het boek voor hem niet gesloten is.
Merkies: ‘Als het de minister menens is, dan voegt hij de daad bij het woord en blijft hij niet aan de zijlijn staan in de hoop dat verzekeraars en gedupeerden er samen wel uitkomen in onderlinge schikkingen. Het gaat hier om een ongelijke strijd. Volgens de AFM heeft twee derde van de woekerpolishouders geen idee van de schade die ze oplopen. Natuurlijk ligt hier ook een verantwoordelijkheid bij de polishouder om zichzelf goed te informeren, maar wanneer de getallen zo groot zijn dan weet je dat de er veel meer aan de hand is. Dan moet je je op z'n minst afvragen of de woekerpolishouders wel goed geïnformeerd zijn door de verzekeraars.’
Merkies doet enkele concrete voorstellen waar de minister direct mee aan de slag kan om te komen tot een fatsoenlijke compensatie voor de houders van woekerpolissen:
- De minister moet zich actiever bemoeien met de geboden compensatie. Als het gaat om schrijnende gevallen, dan moeten de verzekeraars zelf actie ondernemen om dit recht te zetten en automatisch compensatie bieden.
- Verzekeraars moeten meer duidelijkheid bieden over de compensatie in heldere taal die voor iedereen te volgen is. Ze moeten uitleggen hoe hoog de compensatie is, niet in percentages maar in absolute getallen.
- Drempels om van de woekerpolis af te komen moeten zo veel mogelijk worden weggehaald. Ook moeten klanten makkelijker kunnen overstappen naar een ander product.
- Er kan pas sprake zijn van het ingaan van de verjaringstermijn wanneer alle woekerpolishouders goed zijn geïnformeerd over de schade die ze lijden. Wanneer nu nog steeds twee derde van de mensen niet op de hoogte is van de geleden schade, is dat nog lang niet het geval.