Brussel mag de chauffeurs niet in de kou laten staan
Vanmorgen overhandigde SP-Europarlementariër Dennis de Jong het eerste exemplaar van ‘De Chauffeur aan het woord’ aan Eurocommissaris Kallas van Transport. ‘De chauffeur aan het woord’ is geschreven op basis van een enquête over het wegvervoer onder bijna 3000 vrachtwagenchauffeurs en bevat een hele reeks voorstellen die aan wantoestanden in het wegvervoer een einde moeten maken.
SP-Europarlementariër Dennis de Jong overhandigt het eerste exemplaar van ‘De Chauffeur aan het woord’ aan Eurocommissaris Kallas van Transport.
SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De chauffeurs hebben veel suggesties gedaan ter bestrijding van de misstanden, zoals het gebruik van een brievenbus BV’tje om een lager loon te betalen of het rommelen met opleidingscertificaten en vergunningen. Die voorstellen hebben we nu gebundeld, met andere politieke fracties besproken en aangeboden aan Kallas. Hij heeft beloofd hier werk van te maken. Dat is mooi, maar we zullen druk op hem blijven zetten, want dit najaar willen we al concrete resultaten zien.’
Van de Nederlandse partijen waren ook D66 en de ChristenUnie bij het gesprek betrokken. Eurocommissaris Kallas noemde de voorstellen van de Europarlementariërs ‘redelijk en realistisch’. De Jong: 'Deze reactie is positief, maar ik heb Kallas in het overleg wel gevraagd concreter te worden. Dit najaar wil ik van de Commissie een officiële mededeling, een soort rapport, waarin de Commissie allerlei praktische stappen zet om een einde te maken aan de misstanden. Daarbij kan het gaan om verduidelijking van de bestaande cabotageregels, om het aanpakken van malafide bedrijven en om handhaving van het beginsel van gelijk loon voor gelijk werk. Ook moet een einde gemaakt worden aan de praktijken waarbij chauffeurs die hun talen spreken en boetes ook echt betalen, zoals Nederlandse chauffeurs, er bij controles altijd het haasje zijn, terwijl andere collega´s vrijuit gaan. De druk op de Eurocommissaris voeren we zowel via de vervoerscommissie in het Europees Parlement op, als via een rondetafelconferentie die we later dit jaar samen met chauffeurs en transportbedrijven willen organiseren.´.
De werkgevers en vakbonden zijn tevreden met de nieuwe Europese koers voor het wegvervoer. FNV’er Edwin Atema: ‘Vrachtwagenchauffeurs hebben de afgelopen maanden flink van zich laten horen, er zijn nationale en internationale acties geweest tegen de door deze Eurocommissaris aangekondigde versoepeling van de cabotageregels en sociale dumping . Niet alleen zijn die plannen nu in de koelkast gezet, de Eurocommissaris gaat ook werk maken van handhaving. Strijd maakt prioriteit.’ Peter Sierat van Transport en Logistiek Nederland: ‘De aanpak van overtreders is van groot belang. Wij zijn dan ook blij met iedere extra aandacht voor meer handhaving in Nederland en de EU om daarmee concurrentievervalsing in de transportsector tegen te gaan.’
De complete publicatie ‘De vrachtwagenchauffeur aan het woord’ treft u hier. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen: