'Misleidende verkoop schaadt vertrouwen in goede doelen'
Bedrijven die stellen dat zij goede doelen steunen maar het geld vooral in eigen zak steken moeten hard worden aangepakt. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat minister van Justitie Hirsch Ballin ingrijpt. Gesthuizen: “Deze week nog hebben enkele bedrijven huis aan huis setjes kaarten verkocht met de vermelding dat de opbrengst naar de bestrijding van kinderziektes gaat. Achteraf blijkt dat het bedrijf maar een heel klein deel aan goede doelen uitkeert en de rest als winst opstrijkt. Dat is op z’n minst misleidend, misschien zelfs oplichting. Hirsch Ballin moet ingrijpen, het vertrouwen van mensen in goede doelen mag niet beschaamd worden.”
Eerder stelde oud-Kamerlid Arda Gerkens al Kamervragen over dergelijke verkooppraktijken. De antwoorden van de minister bevallen Sharon Gesthuizen maar ten dele: “Hirsch Ballin zegt dat 75 procent van de opbrengst aan het goede doel moet worden uitgekeerd, maar hij grijpt niet in als dat niet gebeurt. Er is niemand die zo’n bedrijf controleert. De minister is veel te passief, hij moet ingrijpen als bedrijven geld verdienen over de rug van goede doelen.”
Gesthuizen wil dat bedrijven die zeggen goede doelen te steunen (met bijvoorbeeld opbrengsten van verkoopactiviteiten) verplicht zijn te melden welke goede doelen dat zijn en welk deel van de opbrengst daadwerkelijk naar de goede doelen gaat. Het toezicht hierop moet beter. Ook dringt Gesthuizen er bij minister Hirsch Ballin op aan dat onderzocht wordt of er sprake is van strafbare feiten wanneer bedrijven suggereren dat zij goede doelen steunen, maar deze belofte niet of nauwelijks waar maken.