Duidelijke regels voor alcoholreclame in bioscoop
“Minister Klink moet regels stellen om te voorkomen dat jongeren in aanraking komen met alcoholreclame in bioscopen. Alcoholfabrikanten lappen nu hun eigen regels aan hun laars.” Dat zegt SP-Kamerlid Nine Kooiman in reactie op het onderzoek van Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP). Uit het onderzoek blijkt dat bij 50% van de bioscoopfilms, voor 6 jaar en ouder, alcoholreclame wordt uitgezonden.
Alcoholproducenten hebben nu nog een eigen reclamecode die voorschrijft dat drankreclame geen publiek mag bereiken dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Uit onderzoek blijkt dat jongeren erg gevoelig zijn voor alcoholreclames en zij meer gaan drinken door het zien van alcoholreclames. Volgens Kooiman toont het onderzoek van STAP aan dat deze zelfregulering niet werkt. “De eigen code is te vrijblijvend en werkt niet. Er moeten duidelijke wettelijke regels komen. Op radio en tv mag ook geen alcoholreclame uitgezonden worden voor 21:00 uur, dat kunnen we ook regelen voor bioscoopreclame.”