nieuws

Leijten: Breng CAK nu eindelijk op orde

Uit het rapport van de Nationale Ombudsman blijkt dat hij een explosie van meldingen en gegronde klachten heeft gekregen over het Centraal Administratie Kantoor. Het CAK berekent en incasseert de eigen bijdragen voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Kamerlid Leijten begrijpt niet waarom de problemen maar voortduren: “Al meer dan anderhalf jaar is bekend dat het CAK verkeerde en veel te hoge rekeningen stuurt, dat zij niet weten dat mensen verhuisd zijn of erger nog dat familie nog post krijgt voor overleden verwanten. Het is onbegrijpelijk dat de problemen bij het CAK nog niet zijn opgelost."

In het najaar van 2007 voerde de Kamer, op verzoek van de SP, meerdere debatten over de gang van zaken bij het CAK. Er bleek een enorme achterstand te zijn en mensen die belden kregen geen gehoor of werden slecht behandeld. Leijten: “De staatssecretaris beloofde snelle verbeteringen, maar die moest ze later intrekken. Door een fout in een computersysteem konden de problemen niet opgelost worden. Het is natuurlijk absurd dat hierdoor vele duizenden mensen met verkeerde rekeningen voor hun eigen bijdrage in de zorg zaten. Met alle gevolgen van dien.”

In het najaar van 2008 heeft de staatssecretaris beloofd dat de problemen ‘medio 2010’ opgelost zouden zijn. Leijten: “Het is belachelijk dat het zo lang duurt. En het CAK blijft maar fouten maken, nu zijn de rekeningen voor Wajongers weer in de soep gelopen. Door telkens nieuwe regels en verdere bezuinigingen, stapelen de problemen in de uitvoering maar op. Het is tragisch dat zelfs de bemoeienis van de Nationale Ombudsman niet tot zichtbare en vooral voor mensen voelbare verbeteringen leidt."