Aanpak gegaste containers is wassen neus
Minister Cramer Van milieu zei tijdens het overleg met de kamer toe een team op te zetten van inspecteurs die gaat toezien op de naleving van regels voor gegaste containers. Ze ziet echter geen aanleiding voor het opstellen van een wettelijk kader waarop die inspecties kunnen handhaven. De ministers beroepen zich op hele en halve maatregelen die verspreid over bestaande wetgeving zijn te vinden. SP Tweede Kamerlid Remi Poppe had juist aangedrongen op dit overleg met de ministers om juist die wetgeving beter te regelen. Poppe:, Ik juich een team van inspecteurs toe. Maar dit team van de minister is een wassen neus zolang ze geen boetes en sancties kunnen opleggen'.
In een nooit ingediend wetsvoorstel dat al sinds 2003 klaarligt bij het ministerie van VROM staat letterlijk dat de VROM Inspectie in een aantal gevallen is opgetreden tegen’ de ontoelaatbare risico’s die mens en milieu liepen met betrekking tot deze ‘importgassingen’. Het Openbaar Ministerie heeft echter te kennen gegeven niet tot strafvervolging te kunnen overgaan omdat de wet en regelgeving daartoe geen handvatten biedt. 'Dat wetsvoorstel is 5 jaar geleden tegengehouden door de lobby van grote bedrijven uit de haven', zegt Poppe. ''Die lobby is anno 2008 ondanks alle negatieve voorvallen nog even sterk. Minister Donner zei letterlijk dat hij niet wilde dat alle containers zouden uitwijken naar Antwerpen. Economie gaat dus ook nu nog boven de veiligheid van mensen'.
Op de website van het ministerie van VROM staat tot op de dag van vandaag dat de ernstigste problemen zich voor doen bij importgassingen van containers. In de eerste plaats omdat veel gassingen (zo'n 70 procent) overbodig zijn. Als gevolg hiervan worden ladingen onder gas aangetroffen als kunststof planten, computers, meubelen, cosmetica, chemicaliën, bont, toiletpotten, aardewerk, kleding, huisraad etc. In sommige gevallen is gebleken dat deze lading niet of nauwelijks meer gasvrij is te krijgen. In de tweede plaats worden containers vaak niet goed ontgast. Zo heeft slechts één procent van de gegaste containers een (verplichte) sticker met de mededeling dat de container een giftig bestrijdingsmiddel bevat. Daardoor lopen havenarbeiders, omwonenden en uiteindelijk ook consumenten risico's aangezien verreweg de meeste containers zonder ontgast te zijn het land ingaan. 'Wat die gevolgen precies zijn zien we aan de twee werknemers uit Hardinxveld Giesendam'.
De minister komt over anderhalve maand met een voorstel met bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor het team. Poppe: ' Ik laat het hier dus niet bij zitten, ik zal haar dan het vuur aan deschene leggen. Het nu al jarendurende geklooi rond de gifgascontainers moet echt afgelopen zijn. Het risico voor werknemers, omwonenden en uiteindelijk ook consumenten is niet te aanvaarden. Containers die voor de Nederlandse markt het land inkomen dienen een verplichte ‘gasvrijverklaring’ te hebben. Zoals dat in het concept van 2003 ‘Regeling gasvrijverklaring ladingen en containers Wms’ al was voorzien'.