Geen nieuwe scholen binnen 300 meter van snelwegen
SP-Kamerlid Remi Poppe haalde samen met de andere fracties vandaag fel uit naar minister Cramer. Die leek haar eigen toezeggingen aan de Kamer aan haar laars te lappen. Er zal na aandringen van de Kamer nu echter toch geen nieuwe school gebouwd worden binnen 300 meter langs snelwegen. Op verzoek van Poppe krijgen de gemeenten nu alvast een brief van de minister om voorlopig niet te gaan bouwen binnen die 300 meter, tenzij daar de lucht schoon genoeg is. Dit laatste is nog een groot punt van discussie. Daarom dringt de Kamer er op aan advies van de Gezondheidsraad te vragen. de minister zegde toe dat het advies van de Gezondheidsraad in maart 2008 komt. 'Zonder dit advies kan de Kamer onmogelijk de strekking van het besluit van de minister beoordelen', Poppe.'die 300 meter vanaf de snelweg is voorlopig een relatief veilige marge. Volgend voorjaar zullen we de nadere invulling met de minister nog wel doornemen. Ik zie namenlijk liever het criteria van drukke weg en niet specifiek snelweg of provinciale weg'.
In de concept versie van de Algmene Maatregel van Bestuur voor bescherming van gevoelige doelgroepen tegen luchtvervuiling bleek de minister de Gezondheidsraad niet te hebben betrokken. Dit ondanks haar eerdere toezeggingen dit wel te zullen doen. Ook stonden in de Maatregel veel te krappe risico afstanden van 100 meter vanaf de snelweg en 50 meter vanaf een provinciale weg. ‘Het leek er op dat de minister de bouw van gevoelige bestemmingen op restgrond langs wegen niet wilde dwarsbomen’ zegt Poppe. ‘Het gaat hier echter om volksgezondheid en niet om economische belangen. De Tweede Kamer kan hier nooit mee instemmen’.
Poppe ziet ook graag maatregelen rond drukke wegen in de stad, dit zal hij in het vervolg van het debat in het voorjaar van 2008 zeker weer naar voren brengen. ‘De Overtoom in Amsterdam is met 14.000 verkeersbewegingen veel drukker dan een provinciale weg in Drenthe en dus ook veel vuiler. Als je daar dan toch een kinderdagverblijf wil vestigen zal de gemeente daar de vervuiling aan moeten pakken. Gemeenten moeten daar meer ruimte voor krijgen, door bijvoorbeeld die smerige SUV’s te mogen weren.’