Van Velzen bepleit structurele controle op transport levend vee
Minister Verburg van Landbouw gaat de controles op veetransporten niet langer aan de sector overlaten. De CDA-bewindsvrouw heeft dat toegezegd in aanloop naar een spoeddebat dat is aangevraagd door Tweede Kamerlid Krista van Velzen. “Dat is een eerste succes, maar geen reden om tevreden te zijn,” stelt de SP-woordvoerder dierenwelzijn. “De controle op het vervoer van levende dieren moet structureel worden verbeterd, niet alleen tijdelijk als er kortstondig ophef is. Ook moet de regelgeving worden aangescherpt."
Te lange rijtijden, te veel dieren in een vrachtwagen, gewonde dieren, geen eten of drinken, ernstige overtredingen, Van Velzen vindt dat de minister dit niet langer meer als incidenten opzij kan schuiven. “Het is niet alleen een kwestie van controleren, maar ook van sanctioneren. Optreden dus als de wet wordt overtreden. In Denemarken worden bij een overtreding meteen de transportvergunning ingetrokken. In Nederland mogen vervoerders na zware overtredingen gewoon weer de weg op. Hier moet de overheid meer afschrikwekkende sancties opleggen.”
Vorig jaar constateerde de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) alleen al bij de procedures rondom reisplannen meer dan 3000 overtredingen, maar uiteindelijk werden slechts 18 dossiers overgedragen voor strafrechtelijke vervolging. En dan is het ook nog eens onduidelijk of deze tot veroordelingen hebben geleid. “Een overtreding moet automatisch tot een schorsing van de chauffeur en zijn voertuig leiden, aan de ketting ermee,” zegt Van Velzen.
Momenteel is het toegestaan om 29 uur met runderen rond te rijden, ze vervolgens een etmaal te luchten en gewoon weer 29 uur verder te rijden. Van Velzen: “Dat is alleen goed voor winstmaximalisatie, maar absoluut niet voor de dieren.” Ook is het volgens haar bizar dat dieren nog steeds naar Zuid-Europa gesleept worden om daar geslacht te worden. “Slacht ze dan hier en breng het vlees in koelwagens naar Zuid-Europa.”
De SP vind verder dat Nederland vervroegd moet beginnen met het verplicht stellen van een GPS-systeem waarmee bekeken kan worden of een vervoerder zich aan het goedgekeurde reisplan houdt. Van Velzen wil ook dat alle Europese subsidies aangepakt worden die leiden tot extra veetransport, zoals de subsidies voor de export van melkvee. Ook moeten er ‘no go’ dagen worden ingevoerd voor veetransport, bijvoorbeeld tijdens hittegolven.