Zorgvuldig gescheiden afval vaak over de grens gedumpt
De helft van de grensoverschrijdende afvaltransporten is illegaal en een aanzienlijk deel zorgt voor schade aan mensen en milieu. Dit concluderen Tweede-Kamerlid Remi Poppe en Europarlementariër Kartika Liotard van de SP na een uitgebreid onderzoek naar de export van afval. Poppe: “We scheiden in Nederland ons afval en betalen heffingen voor het meest schadelijke afval om zeker te zijn dat het niet in het milieu komt. Dan moeten afvalbedrijven het vervolgens niet in het buitenland dumpen of laten verwerken onder zeer gebrekkige omstandigheden.” De bevindingen van het SP-onderzoek worden donderdag overhandigd aan minister Cramer van VROM.
Door de export van afval naar goedkope en weinig milieubewuste afvalverwerkers in het buitenland kan zorgvuldig gescheiden afval alsnog ernstige schade toebrengen aan de gezondheid van mens en milieu in het land van bestemming. Dit is de hoofdconclusie van het onderzoek van Poppe en Liotard, die hun bevindingen hebben gebundeld in het rijk geïllustreerde rapport ‘Afval heeft toekomst’.
Poppe: “Afval is internationale handel geworden. Door toenemende ondoorzichtige en slecht gecontroleerde transporten komen de mooie doelstellingen van Europese regelgeving niet dichterbij, maar raken ze steeds verder uit zicht. Loodaccu’s uit onze auto’s worden net over de Franse grens kapot gegooid, zodat het accuzuur weglekt. Vervolgens wordt het lood gesmolten in open ovens waaruit de dampen zo de omgeving in ontsnappen. In de omgeving van de fabriek zijn bodem en water sterk verontreinigd, het gras mag niet meer worden gebruikt als veevoer. Voor kinderen uit de buurt kan loodvergiftiging uit onze accu’s ernstige leerachterstanden opleveren.”
Het kan ook anders, en nog rendabel ook, bepleit de SP. Europese lidstaten zouden het afval zoveel mogelijk in eigen land moeten verwerken. Als afvaloverbrenging niet te voorkomen is, moeten de exporterende landen verantwoordelijk blijven voor milieuhygiëne en arbeidsomstandigheden bij de verwerking elders.