Poppe: Geen koehandel rond sloop asbestschip, veiligheid moet voorop staan
De sanering van asbestschip Otapan zal een onmogelijke klus blijken als niet gelijktijdig ook het schip zelf mag worden gesloopt. Dat concludeert SP-Kamerlid Remi Poppe na zijn bezoek aan de Amsterdamse werf waar de asbestschepen Sandrien en Otapan liggen. “Het overal aanwezige asbest moet uit zeer krappe ruimten tussen ladingtanks en scheepswand verwijderd worden. Een gevaarlijke en schier onmogelijke opgave.”
Poppe vindt het een onzinnige eis dat het schip zeewaardig moet blijven, zodat het weer terug naar Turkije gesleept kan worden. Deze voorwaarde is het gevolg van een politiek steekspel en financiële koehandel. “Staatssecretaris Van Geel moet zich niet laat mangelen tussen een juridisch eigendomssteekspel en de beste aanpak van de asbestsanering.”
Het SP-Kamerlid bezocht de werf afgelopen week samen met SP-fractievoorzitter Daniël Peters van stadsdeel Noord. Zij spraken daar onder meer met de directeur sloopwerken van Van Eijk, het bedrijf dat het asbestschip de Sandrien sloopt. Ook lieten zij zich voorlichten door een asbestdeskundige en spraken ze met twee medewerkers van het ministerie van VROM. De Sandrien is nagenoeg gesloopt. Komende maanden wordt het laatste stuk van de kiel op de wal gezet en aan stukken gesneden. Daarmee komt een einde aan een 6 jaar durende geschiedenis van vallen en opstaan rond het schip. “Net als bij de Otapan is bij de Sandrien van alles misgegaan rond arbeidsomstandigheden en faillissementen,” zegt Poppe. “Het ziet er naar uit dat de sloop en asbestsanering van de Sandrien uiteindelijk, ondanks de primitieve omstandigheden, redelijk naar behoren is geklaard. De asbestsanering van de Otapan ziet er wat dat betreft een stuk minder rooskleurig uit.”
Wethouder Asscher beloofde dat de Otapan voor 1 juni 2007 uit de haven zou vertrekken. Wat Poppe betreft kan het schip het beste worden versleept naar een geschikte slooplocatie elders in Nederland. De kade in Amsterdam waar de Otapan nu aan ligt is daar praktisch gezien niet geschikt voor. “Er is zelfs geen lekdichte vloer,” zegt Poppe. Het is echt niet in orde dat de Provincie Noord-Holland een gedoogbeschikking heeft gegeven daar zo te mogen slopen. Elke autosloper heeft dat tegenwoordig al netjes voor elkaar. Dan moet dat voor het slopen van een groot zeeschip toch op zijn minst ook gelden.”
Er zijn bedrijven die zeggen dat zij het schip kunnen saneren zonder het schip zelf te ontmantelen. Poppe heeft daar ernstige twijfels over. “In krappe schachten van 70 centimeter breed, diep in het schip, moet men in beschermende pakken en met een gasmasker op het asbest los bikken. Dat is zeer gevaarlijk en mensonwaardige arbeid. De asbestsanering is volgens mij alleen verantwoord uit te voeren als de Otapan gelijkertijd deel voor deel gesloopt wordt. Dat het schip zeewaardig zou moet blijven om weer terug naar Turkije gesleept te worden, is het gevolg van een politiek steekspel en financiële koehandel. Staatssecretaris Van Geel moet zich niet laat mangelen tussen een juridisch eigendomssteekspel en de beste aanpak van de asbestsanering. De veiligheid van mensen moet voorop staan.”
Binnenkort zal er met de staatssecretaris of minister van Milieu overleg zijn. Poppe: “Daar zal ik nadrukkelijk wijzen op deze ‘koehandel’ en vooral wijzen op het onverantwoordelijke asbestsanering zonder dat schip beetje bij beetje gelijk te slopen.”