Geen gratis emissierechten voor de luchtvaart
De Nederlandse regering moet zich keihard verzetten tegen het gratis weggeven van vervuilingsrechten aan luchtvaartmaatschappijen. Dit voorstel van SP-Kamerlid Krista van Velzen is aangenomen door een grote meerderheid in de Tweede Kamer. “De luchtvaart is een enorme bron van CO2-uitstoot en ook daar zou het principe ‘de vervuiler betaalt’ moeten gelden.”
Nederland zal in Europa het voortouw nemen het verzet tegen het gratis verstrekken van de emissierechten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat de luchtvaart vanaf 2011 toe treedt tot het systeem van CO2-emissiehandel. In het voorstel is een afbouwregeling opgenomen voor het gratis verstrekken van de emissierechten. In het eerste jaar zou 90% gratis weggegeven worden en 10% verkocht. In de jaren daarop volgend zal telkens een groter deel van de emissierechten worden geveild. In de afgelopen jaren is gebleken dat bedrijven die nu al onder de emissiehandel vallen, hier grote winsten mee boeken door de waarde van die gratis verkregen emissierechten wel door te berekenen aan de consument.
De regering heeft na lang aandringen van de SP-fractie maatregelen genomen tegen deze zogenaamde ‘windfall profits’. Van Velzen: “Als de vervuilingsrechten gratis weggegeven worden is deze maatregel te weinig stimulerend om klimaatvriendelijker te vliegen. Het is bedoeld om uitstoot te verminderen, niet om winst mee te maken. Het klimaatbeleid moet geen melkkoe zijn voor het bedrijfsleven.”
In eerste instantie geldt de handel alleen op vluchten binnen Europa. Vanaf 2012 telt ook de uitstoot van CO2 mee van alle internationale vluchten van en naar Europa. Met name Amerikaanse en Aziatische luchtvaartmaatschappijen maken bezwaar. Emissiehandel wordt gezien als verkapte kerosineheffing. Of het voorstel van de Europese commissie in de huidige vorm stand houdt zal nog moeten blijken. Van Velzen: “Internationaal is er veel verzet tegen het Europese voorstel. En als het al ongeschonden ingevoerd wordt, is dat toch pas in 2011. Ik had dan ook graag gezien dat de Kamer tevens mijn motie voor een kerosinetax had gesteund.”