7 Maart Tour: Schiedam
Ter ondersteuning van de afdelingscampagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen trek ik tot de raadsverkiezingen van 7 maart heel Nederland door onder het motto ‘Hier is de SP’.
Alvorens vrijdag naar Rotterdam te gaan, bracht ik een bliksembezoek aan Schiedam. Samen met de lijsttrekker van Schiedam, Yorick Haan, ging ik langs bij basisschool De Peperklip. Met directeur Ron Abel sprak ik over het ontstaan van zwarte scholen in een plaats als Schiedam. Zijn exacte woorden: “Het is onacceptabel dat er in Schiedam bijna volledig zwarte en witte scholen binnen een relatief zo klein gebied staan,” en daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn.
Dat dit gebeurt komt door het vrijblijvende beleid van dit kabinet. Daarom heb ik ook gepleit voor bindende afspraken tussen gemeente en scholen om apartheid te voorkomen:
1. Dubbele wachtlijsten: scholen gaan werken met twee wachtlijsten, één voor kinderen met een ‘gewicht’ (achterstandsleerlingen) en één voor kinderen zonder achterstand. Doel is een schoolpopulatie die net zo gemengd is als de wijk waarin de school staat.
2. Eén vast inschrijfmoment: hoogopgeleide, autochtone ouders kennen schrijven kinderen kort na de geboorte al in op de basisschool. Ouders die niet zo goed op de hoogte zijn, doen dat pas als hun kind bijna vier jaar is. De ‘witte’ scholen zitten dan al vol. De SP stelt voor om een vast inschrijfmoment te prikken, namelijk wanneer kind tweeëneenhalf jaar oud is.
3. Bevorder menging via schoolhuisvestingsbeleid: de gemeente stimuleert menging door gebruik te maken van het schoolhuisvestingsbeleid. De gemeente kan een groeiende school zonder achterstandsleerlingen een lagere prioriteit geven dan een school die door een ‘wit’ ouderinitiatief behoeft heeft aan extra ruimte.
4. Een maximale ouderbijdrage: hoewel de ouderbijdrage ‘vrijwillig’ is, wordt deze soms gebruikt om kinderen van armere ouders buiten de deur te houden.
5. Toelatingsrecht op alle scholen: segregatie wordt mede mogelijk gemaakt door de mogelijkheid voor het bijzonder onderwijs om leerlingen te weigeren op basis van de grondslag van de school, terwijl het openbaar onderwijs elke leerling moet accepteren.