Te veel marketing, te weinig veiligheid
Vandaag bespreekt de Tweede Kamer de nieuwe geneesmiddelenwet. SP-Kamerlid Kant: “In het wetsvoorstel wijken kwaliteit en veiligheid voor de markt. Daarnaast blijft een belangrijk punt liggen: de minister pakt de agressieve marketingtactieken van de farmaceutische industrie niet aan.”
Kant: “Nu al sterven jaarlijks honderden, misschien zelfs duizenden, mensen onnodig door verkeerd medicijngebruik of bijwerkingen. Met dit wetsvoorstel dreigt de noodzakelijke en zorgvuldig opgebouwde kwaliteitsbewaking ook nog te moeten wijken voor concurrentie.”
Veiligheid De SP zal vandaag een aantal voorstellen doen om de veiligheid van geneesmiddelen beter te waarborgen. Kant: “Apothekers mogen niet in meer dan één apotheek werken, zodat er altijd een apotheker aanwezig is. Het zorgverlenerschap van een apotheker wordt zwaar onderschat. Dagelijks worden door alle apothekers gezamenlijk bijna duizend recepten gecorrigeerd die tot gezondheidsschade zouden kunnen leiden. De controle moet echt op de werkvloer plaatsvinden, het gaat om specifieke patiënten in specifieke situaties.”
Als het aan de SP ligt mogen zelfzorgmiddelen zoals pijnstillers niet verkocht worden in supermarkten en benzinestations. “Verkoop van zelfzorgmiddelen moet alleen worden toegestaan in apotheken en drogisterijen. Deze drogisterijen moeten gecertificeerd zijn en de verkoop hier moet vanachter de toonbank plaatsvinden. Geneesmiddelen zijn geen snoepjes. De verkoop moet onder toezicht plaatsvinden. In de Verenigde Staten, waar de verkoop al lang vrij is, is de consumptie enorm gestegen en sterven twee maal zo veel mensen vanwege verkeerd gebruik of misbruik van NSAID’s als in Nederland.”
Een derde voorstel vraagt om beter zich op bijwerkingen: “Er moet een goed onafhankelijk systeem komen voor de bewaking van bijwerkingen en zo nodig onafhankelijk onderzoek naar geneesmiddelen die al op de markt zijn. De problemen rondom VIOXX en de moderne antidepressiva voor kinderen, tonen de noodzaak hiertoe aan.”
Marketing Naast een goede bewaking van kwaliteit en veiligheid zal Kant voorstellen doen om de agressieve marketing van de industrie aan te pakken. Kant: “In de geneesmiddelenwet wordt verzuimd de agressieve marketing harder aan te pakken. We zijn hier al jaren over bezig. Het is schandalig hoe artsen zich soms late fêteren met luxe bijeenkomsten in tropische oorden. Enkele jaren terug deed de Inspectie voor de Volksgezondheid aan actieve opsporing, daar ging ook een preventieve werking van uit. Dat is allemaal teruggedraaid en overgelaten aan zelfregulering. De minister bestendigt deze praktijk in het wetsvoorstel.” Kant wil voorstellen doen om de directe en actieve opsporing weer over te laten aan de Inspectie. Het SP-Kamerlid wil nadere regels stellen aan gunstbetoon en commerciële artsenbezoekers verbieden.
Daarnaast wil Kant meer duidelijkheid in de wet over de zogenaamde symptoomreclame: “De industrie brengt het als voorlichting, maar de reclame dient vooral om een middel in de markt te zetten. Bekende voorbeelden zijn de radiospotjes over het erectieplein en meer recent de reclame over plaspleisters.”
Wetenschappelijk onderzoek Kant maakt zich niet alleen zorgen over beïnvloeding van het voorschrijfgedrag door de industrie, maar ook over beïnvloeding van medisch wetenschappelijk onderzoek. Afgelopen maandag bleek tijdens een door de SP georganiseerd symposium, dat vele wetenschappers de zorgen delen. Een groot deel van de symposiumbezoekers onderschrijven een manifest waarin gevraagd wordt de onafhankelijkheid te bewaken. De SP stelde een initiatiefnota op met 25 voorstellen ter versterking van de onafhankelijkheid van medisch onderzoek en een beperking van de invloed van de farmaceutische industrie op het voorschrijfgedrag van artsen.