nieuws

Gedragscode sponsoring musea te vrijblijvend

De zelfregulerende Code Cultuursponsoring lijkt onvoldoende om te voorkomen dat bedrijven zich inhoudelijk te veel bemoeien met het beleid van musea die zij sponsoren. ABN Amro weigert sponsorcontracten met het Stedelijk Museum Amsterdam openbaar te maken, waardoor toetsing aan de code onmogelijk is. De SP wil dat openbaarmaking en controle van sponsorcontracten verplicht wordt.

SP-Kamerlid Agnes Kant: “Topman Rijkman Groenink van ABN Amro is zowel sponsor van het Stedelijk, als ook voorzitter van de Raad van Toezicht van het museum. Om elke schijn van beïnvloeding en belangenverstrengeling te voorkomen, moet de transparantie maximaal zijn, maar de vrijblijvende code maakt helaas geen einde aan de schimmigheid.”

In de gemeenteraad wist de VVD de openbaarmaking van de contracten door middel van een motie tegen te houden. Volgens wethouder Belliot had één sponsor gedreigd zich terug te trekken als sponsor, wanneer de contracten openbaar zouden worden. Kant: “Het Stedelijk Museum is echter niet alleen afhankelijk van sponsors, maar vooral van de gemeente Amsterdam en publiek geld. Volgens de SP heeft het publiek dan ook recht op een transparante sponsorpraktijk waarvoor verantwoording wordt afgelegd.”

De SP heeft een reactie gevraagd aan staatssecretaris Van der Laan.

Betrokken SP'ers