‘Geen versoepeling Europese norm luchtkwaliteit’
Er moeten met spoed maatregelen genomen worden om de luchtkwaliteit van Nederland te verbeteren, anders gaat Nederland op slot en mag er niets meer bijgebouwd worden. Nieuwe bouwprojecten worden steeds vernietigd door de Raad van State omdat ze de luchtkwaliteit in het overvolle Nederland nog verder verslechteren. Daarom heeft staatssecretaris Van Geel geprobeerd de strenge Europese normen voor luchtkwaliteit te versoepelen, maar deze week bleek dat dat feest niet doorgaat.
De Europese richtlijn voor verbetering van de luchtkwaliteit is al sinds 2001 van kracht, maar de politiek zat te slapen en vond ook dit jaar 1 miljard voor nieuw asfalt belangrijker dan maatregelen tegen verkeersemissies. Staatssecretaris Van Geel en zijn collega minister Peijs zullen met concrete oplossingen moeten komen en kunnen hun Europese lobby voor verruiming van de normen voor fijn stof nu in de ijskast zetten.
SP Tweede-Kamerlid Krista van Velzen: “Nederland is een van de zwaarst vervuilde landen van de wereld. Te lang heeft Nederland gedacht wel onder de Europese luchtkwaliteitsnormen uit te komen door een beroep te doen op de kleine oppervlakte van Nederland. Nu komt Van Geel van een koude kermis thuis en gaat hij hopelijk wat doen aan de duizenden slachtoffers die onze slechte luchtkwaliteit jaarlijks vergt”.
De staatssecretaris was van plan het oorspronkelijke besluit luchtkwaliteit te vervangen door een minder sterke ministeriële regeling. Toetsing door zowel de Raad van State als de Europese commissie leverde een vernietigend oordeel op en dus kan Van Geel dus weer opnieuw beginnen. Van Velzen: “Nederland zit helemaal niet op slot! Er moeten gewoon goede luchtkwaliteitplannen gemaakt worden door zowel gemeenten als provincies. Zij missen daarvoor nog steeds de handvaten”.
Hoewel het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk is dat Van Geel de uitspraak van de Raad van State niet had voorzien, kan hij nu eindelijk aan de slag met maatregelen die niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor de volksgezondheid. Normen verruimen is immers onzin: er zijn nu al allerlei maatregelen te nemen. Wat we dan in 2010 nog niet gehaald hebben kunnen we alsnog aanpakken. Van Velzen: “In een eerder debat heeft de SP een tien-puntenplan gepresenteerd om verkeersemissies tegen te gaan. Vanuit het hele land bereiken mij verder initiatieven en ideeën zoals:
- Wegen afschermen van te bebouwen gebied, onder andere met groenvoorzieningen die ook een filterende werking hebben
- Invoeren van groene golven (minder optrekken, minder energie)
- Openbaar vervoer bevorderen
- Accijnsvrijstelling biobrandstof
- Kilometerheffing vrachtverkeer
- Dieselaccijns verhogen