Nota Ruimte is Nota Chaos
Het loslaten van verantwoordelijkheid en schrappen van regels: dat zijn de uitgangspunten voor het ruimtelijke beleid tot 2030. “Deze Nota Ruimte is een Nota Chaos,” aldus SP-Kamerlid Krista van Velzen. “De rijksoverheid laat de ruimtelijke ordening over aan gemeentes en marktpartijen. Dat is vragen om problemen. Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa en bovendien afhankelijk van distributie en transport. We kunnen eenvoudigweg niet zonder centrale regie.”
Een structureel tekort van 150.000 woningen, dichtslibbende wegen, leefbaarheidsproblemen in de grote steden, een haperende economie, en natuurgebieden die bedreigd worden door oprukkend beton en asfalt. Als dichtstbevolkte land in Europa kent Nederland vele prangende problemen die vragen om een uitgekiend ruimtelijk beleid. Maar minister Dekker laat het volledig afweten. In plaats van keuzes te maken en begrenzingen te stellen, biedt ze een vrij speelveld aan decentrale overheden en marktpartijen. Van Velzen: “De nota heeft als hoofddoel ‘ruimte scheppen.’ Dat kan natuurlijk niet, het gaat om ruimte verdelen. Daar laat de regering het afweten.”
Het ontbreken van centrale regie zal leiden tot bestuurlijke chaos en slepende juridische procedures, aldus het Kamerlid. “Uiteraard moeten problemen als woningnood, leefbaarheid en mobiliteit lokaal opgelost worden. Maar dat kan niet zonder een landelijk beleidskader dat belangen afweegt, begrenzingen stelt, en keuzes met een verplichtend karakter maakt. Op basis daarvan kunnen lokale partijen aan de slag.” Van Velzen hekelt de visie op economische en ecologische belangen. “De minister roept in koor met het bedrijfsleven dat de economische groei belemmerd wordt door groene belangen. Echter, groene belangen zijn geen belemmering, maar een keuze. Die keuze maak je ten behoeve van de leefbaarheid van Nederland.” Zo wordt de Hoekse Waard de status van nationaal landschap ontnomen ten behoeve van 300 hectare bedrijfsterrein. Dit terwijl wetenschappers uit Delft en Nijmegen aangeven dat er teveel ruimte als bedrijfsterrein wordt gereserveerd. Er moet prioriteit worden gegeven aan sanering en inbreiding van oude terreinen. Ook krijgt Schiphol alle ruimte voor uitbreiding, wat ten koste zal gaan van geluidsbelasting en veiligheid.
Zie ook: Opinie: Dekker minimaliseert inspraak ruimtelijk beleid