Niet weer die basisvorming
“Plasterk wil uitstel schoolkeuze”, was het nieuws van afgelopen weekend. De minister wil onderzoeken of leerlingen niet te vroeg geselecteerd worden op de middelbare school. Er bestaan zorgen over een kloof tussen vmbo en havo/vwo. Waarschijnlijk kunnen veel leerlingen een hoger niveau halen. Er zijn ook leerlingen die een te laag advies voor de middelbare school krijgen.
Dat zijn reële problemen, maar er zit een opmerkelijke suggestie in de oproep van Plasterk. Dat is het idee dat scholen later moeten gaan selecteren, wat neerkomt op een terugkeer van de basisvorming of de middenschool. En die basisvorming hebben we twee jaar geleden nou juist afgeschaft omdat het een drama was! Het is namelijk ondoenlijk om ongelijke leerlingen hetzelfde onderwijs te bieden. Zeker als dat gebeurt in grote klassen met een tekort aan leraren. Dus laat die PvdA-mislukking alsjeblieft achterwege.
In plaats van een terugkeer naar de basisvorming, moet er een veel betere doorstroming binnen het voortgezet onderwijs komen. Als duidelijk is dat een leerling een hoger niveau kan halen, moet hij flexibel door kunnen stromen. Van vmbo naar havo, van havo naar vwo, enzovoort. Dat is de afgelopen jaren vanuit kostenoverwegingen ontmoedigd. Nu zitten we met een grote groep jongeren die onterecht laagopgeleid is.
Naast een betere doorstroming, moet een vmbo-leerling ook op latere leeftijd alsnog een hogere opleiding kunnen volgen. Een Leven Lang Leren, zoals dat heet. Maar dat betekent wel dat we een goed stelsel van volwassenenonderwijs moeten hebben en dat is helaas niet het geval. Gemeenten zijn verantwoordelijk geworden, maar doen er veel te weinig aan. En nu heeft de coalitie ook nog besloten om het volwassenenonderwijs aan de markt over te leveren. Dat is onbegrijpelijk, ook als je kijkt naar de schade die de marktwerking bij de inburgering teweeg brengt.
Het is goed als leerlingen makkelijker kunnen doorstromen naar hogere opleidingen. Een terugkeer naar de basisvorming is vooral naïef en zeer schadelijk voor de leerlingen. Laten we aan die proefballon geen tijd verspillen.