Ik wil niet zo worden
Er zijn maar weinig mannen die het aandurven een vrouw als rolmodel te kiezen. Madonna zong erover in What it feels like for a girl (zie de songtekst). Meisjes mogen op jongens lijken maar jongens kunnen maar beter niet op meisjes lijken. Het CDA maakte er ruim 2 jaar geleden zelfs een nummertje van: er moesten meer mannen voor de basisschoolklassen, want al die juffen was niet goed voor de ontwikkeling van de jongens.
Als jonge vrouw ervaar ik regelmatig dat ik beter moet zijn dan een man om te bereiken wat ik wil. Maar een glazen plafond pik ik niet. Daar ram ik doorheen.
Laatst had ik het genoegen om in het gezelschap te verkeren van een heer die zei: Een groep met uitsluitend mannen zal altijd nog beter presteren dan een groep met enkel vrouwen. Korte tijd later kreeg ik een prachtig voorbeeld als verklaring voor die redenering. Er was een man die tegen me zei dat het beeldhouwwerk dat ik deed door hem twee keer zo snel zou kunnen worden uitgevoerd. Wat deze man echter niet zag was dat het resultaat dat hij afleverde niet te vergelijken was met mijn werk. Toen ik hem zei dat zijn vergelijking mank ging, omdat mijn werk meer concentratie en vaardigheid vereiste, knipperde hij even met zijn ogen: hij had het verschil tussen onze beelden eenvoudig niet opgemerkt. Het ontbrak hem ten enenmale aan een referentiekader, maar dat had hij ook niet nodig. Zijn ego verving zijn referentiekader. Ik heb dat referentiekader wel en zette die kennis in om mijn eigen werk recht te laten doen. Twee vliegen in een klap: ik werd niet langer gedist en tegelijkertijd draag ik uit en daardoor bij aan de norm die door de samenleving wordt gesteld – voor wat betreft beeldend werk.
Jaren terug zei een docent aan de academie me: “Je wordt pas goed als je zelf weet hoe goed je bent.” Deze instelling mis ik nog wel eens bij meisjes en jonge vrouwen. Dat geloof in jezelf – dat weten dat je jezelf kunt ontstijgen en resultaten kunt boeken die je van tevoren niet had bedacht. Die niemand had bedacht. Zo werkt iedere vorm van innovatie, zowel op technisch als op sociaal vlak: door het geloof in je resultaten en in het belang van die resultaten.